Severní vítr je krutý

7. září 2016 v 0:50 | Lucie Kucharova
Včera jsem u snídaně přemýšlela, kde si tak vypiju kafe. Počasí vypadalo slibně, obloha se modrala a teploměr ukazoval 19 stupnů. Nachystala jsem si termosku a svačinku a zvolila cíl: turistická chatka u Cerného jezera. Pěkně zašitá v horách a ví o ní jen místní. Autem jsem dojela za 15 min. po zaplacení mýtného 20 nok na malé parkoviště. Malá pěšinka mě vedla přímo do srdce zdejších hor. Po spanilém hřebenu se přede mnou objevila malá chatka a za ní hned ve skalách zakouslé jezero. Chatka byla jako vždy otevřená a uklizena a čekala na kolemjdoucí. Na stole byly dva svícny a kniha návštěv ležela u mírně odsunuté židle. Ahááá, sousedka tady přespala v létě s dětmi a rodinou. Cinkla mi zpráva, máma je online. Poslala mi fotku své obří české dýně. Já ji okmažitě poslala fotku hor a chatky a napsala, že tady ji zavedu až přijede na návštěvu. "Proboha nééééé!" Zněla odpověd. Romantika uklizené chatky s mírně odsunutou židlí skončila. Z okna jsem si vyhlídla pěkné místečko na kávu. Opustila jsem a zavřela chatku a došla k místečku mezi borůvkama. Sluníčko hřálo, mírný vítr mě hladil po tváři. Káva byla skvělá a k čokoládové tyčince jsem si trhala borůvky. Borůvky, brusinky, medvědice a krekling byli všude a chutnaly báječně. V tuhle dobu koncem léta nemá nikdo šanci vyhladovět v horách. Pozorovala jsem, jak se do hor vkrádá podzim a maluje nažluto zakrslé břízky, načerveno borůvčí, do oranžova malé keříky a temně rudou barvou kralují lístky nějakého lišejníku. A to je teprve začátek, do dvou týdnů se všechny barvy rozjedou naplno. Po kávě s úžasným výhledem jsem se vydala na cestu zpátky k autu. Cesta tam mi trvala asi jen hodinu a půl. Nebylo kam spěchat. Bambelala jsem se ůdolím a doprovázel mě zvuk ovčích zvonečků. Vlněné naducané jehnata se proháněli kolem malých jezírek a jedna drzá modrá vážka se posadila na můj modrý batůžek. Můj kafíčkový výlet se povedl.

Večer jsem tak brouzdila na facebooku a dala fotky ze svého výletu. Koukám, že většina mých norských přátel byla také na výletě. Zaujali mě především odvážné fota z výletů na zdejší dvoutisícovky. Ted zrovna je doba, kdy sníh na většině vrcholů téměř roztál a dá se ně dojít pěšky, bez lyží.

Jenže z téhle horské pohody mě dneska vyvedl šílený vítr. Po obědě se venku rozšuměli borovice, okno začalo zuřivě bouchat, koberec z balkona se přesunul o 10 metru a kolem proletěla petunie. Moje stará konev na mléko sloužíci jako květináč se kutálela po příjezdové cestě a hortenzie prostě někam zmizela. Můj malý klouček začal plakat a volat, že se hýbe celý dům a že někam letíme. Zatímco tatínek uklidnoval ratolest, odvážila jsem se vyjít ven. Všude pohroma, kytky bez květináčů, hračky poletovaly a našim kocourům se vůbec nedařilo jít tam kam chtěli. Rychle všechno posbírat a schovat. Po včerejsí pohodě nebylo ani památky. Předpověd počasí hlásí, že zrovna kolem nás řádí tropický cyklon Gaston. 13 m za sekundu nemám ráda. Vítr mi vadí. Buší mi z něho nějak moc srdce. Naučila jsem se tady v Norsku nenávidět vítr. Přesne tady tenhle vítr mě hodně znervoznuje. Myslím, že tohle je ten vítr, co odnese poslední zbytky zeleného léta a nastane období bílé zimy. Zvláštní je, že tenhle vítr mi odnesl mou romantickou chvilku stejne jako mámina zpráva u odsunuté židle. Tak tady ted sedím, doma, mám pořád ještě kapri a koukám, že tady budu nějakou dobu sedět, protože příští týden se tady přižene cyklon Hermína. Asi zkontroluji zásoby vína a whisky a jestli nás ten vítr opravdu někam neodnese, tak budu čekat na první mrazíky, v tom mojem norském království.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.