Norske leto = zelena zima

13. července 2015 v 23:35 | Lucie Kucharova
Byla polovina kvetna a na mojem dvorku v horach se ve stinnych rozich za stodolou valela prachsprosta kupka snehu, pozustatek zimy, a ne a ne roztat. K memu zdeseni se obloha zatahla, teplota spadla o 10 stupnu dolu a zacalo snezit. Vsechno to hned roztalo, ale sen to rozhodne nebyl. Ptala jsem se zdejsich obyvatelu, jake je zde tedy rocni obdobi? Jsem zvykla na klasicke jaro, leto, podzim a zimu. Snih v kvetnu moc neznam. Mile mi vysvetlili, ze tady ve strednim Norsku znaji vlastne jen dve rocni obdobi. Bila zima, ktera je asi tak od listopadu do kvetna a zelena zima. Ta je tedy ted, od kvetna do listopadu. Jsem rada, ze to vim a neocekavam zadne zazraky, ikdyz se porad mele dokola neco o oteplovani planety. Loni bylo leto krasne. Seda obloha se casto roztahla a vykouklo nelitostne horske slunce. Bila kuze noru podezrele zrudla a vsude chodilo spoustu pripalenych rajcat nadavajicich na leto. Bazeny nikdo moc nema, proto kdyz mi mama dovezla pro dite bazen s nafukovaci klouzackou, palmou a vodotryskem, chodila se v teto nejbohatsi zemi sveta na nej divat a koupat se v nem cela nase osada. Zelena zima je celkem velmi narocna na obleceni. Z meho satniku vlnene spodni pradlo nikdy nemizi. Kdyz jedeme na letni vylet, musim si sbalit plavky, kratasy, tricko, spodky, vlnene ponozky a teplou, nepromokavou bundu. Neda se nic predvidat a na nic spolehat. Jeden den se koupeme a na druhy den ani teply svetr nestaci. Trvalo mi asi 7 let nez jsem to pochopila. Letni pruhledne saticky mi vydrzi krasne mnoho let. Jednou tak koncem cervence bylo krasne a teplo, modra obloha, den jako stvoreny na vylet. Sedli jsme do auta, ze si na nejake hore vypijem kavicku. Nasli jsme krasny kopec. Byli jsme asi dost vysoko, protoze smrky a borovice vystridaly zaksle brizky a jalovce, vsude dozravaly boruvky a brusinky, mechy a lisejniky vytvarely mekky a nadherny koberec, po kterem se jsme se malem bali slapat. Usli jsme dost velky kus a nasli krasne mistecko s vyhledem do udoli. Dali si kavicku a v tom vonavem mechu usli jako spalci. Probudila me bolest zmrzleho tela. Mela jsem jen kratasky a tricko a behem pulhodinky se zmenilo pocasi. Obloha se zatahla, zvedl se sileny ledovy vitr a zaclo prset. K autu jsme bezeli, ale nezahral me ani beh. Po 20ti minutach mi zacaly modrat rty. Po 30 ti minutach jsem se chtela vzdat, nebo volat zachranare. Pritel byl nastesti silnejsi nez ja a v objeti a zaklesli jeden do druheho jsme doleteli k autu. K totalnimu prochlanuti moc nechybelo. Dalsi vyslap na druhou nejvyssi horu v okoli. Opet se asi v polovine vyletu zatahla obloha a zacalo silene snezit. Neslo videt na metr pred sebe. Meli jsme tentokrat dobre obleceni a velkou svacinu, ale problem byl v tom, ze jsme na tom svahu nejak ztratili orientaci a najednou jsme si vubec, ale vubec nebyli jisti, jestli jdeme vlastne nahoru, nebo dolu, doprava nebo doleva. Vedeli jsme, ze jsou kolem nas strmme skaly a neodvazovali jsme se pokracovat. Jen jsme tam tak stali, tise snezilo, my mlceli a premysleli jak z tohodle ven. Signal na telefonu zadny. Dlouhe minuty ticha. Ale hory se slitovaly, prestalo snezit a my bez reci a dalsi domluvy vsichni zamirily svorne a vesele zpatky dolu. Takze kdykoliv, v kteroukoliv rocni dobu taham s sebou veliky batoh plny cokolady, tepleho obleceni a kompas. Skoda, ze o tom nevi turiste, kteri se sem vypravi na dovolenou primo z "bezpecnych" velkomest. Nemuseli by je pak mistni horalove a helikoptery svazet dolu tuhe a modre. My meli stesti. Krasna drsna krajina si casto vybira sve dane. Dobra vybava a hlaseni kam ze to jdu mi vylety usnadnuji a delaji z drsneho klima cim dal mensi problem. Uz jsem si i zvykla opalovat se "uprostred leta" ve vlnenych ponozkach a mit po ruce teplou deku. Preji vsem hezke leto.

1 člověk ohodnotil tento článek.